In primul rand, este necesar sa definim notiunea de buget: este o planificare a veniturilor si cheltuielilor unei firme pe o anumita perioada de timp. In functie de tipul de buget, trebuie sa tineti cont si de anumiti indicatori. Pe de alta parte, in momentul in care doriti sa aflati unde vreti sa ajungeti cu societatea dumneavoastra este necesar sa va cunoasteti resursele pe care le veti consuma si, estimativ, veniturile pe care le veti inregistra.
Pentru a asigura un echilibru intre venituri si cheltuieli, iata mai jos cateva sfaturi :
- Managementul ar trebui sa autorizeze doar acele cheltuieli pentru care exista in contrapartida si incasari viitoare;
- Daca pe parcusul anului incep sa apara deviatii intre asteptarile conform bugetului si situatia reala managementul poate lua masuri pentru ajustarea cheluielilor conform rezultatelor reale;
Cum intocmesc cel mai eficient buget de venituri si cheltuieli?
Pentru a crea un buget cat mai eficient este nevoie de o analiza a viitoarelor venituri si viitoarelor cheltuieli pe care societatea dumneavoastra le va avea, respectiv care este valoarea fiecarui element enumerat in continuare:
Venituri:
- venituri din vanzarea de produse finite;
- venituri din vanzarea de materii prime;
- venituri din prestarea de servicii.
Cheltuieli:
- cheltuieli de personal;
- cheltuieli de formare profesionala;
- cheltuieli cu organizarea de evenimente (cursuri, targuri, expozitii);
- cheltuieli de intretinere si reparatii;
- cheltuieli cu chirii;
- cheltuieli cu asigurari;
- cheltuieli de reclama si publicitate;
- cheltuieli de transport;
- cheltuieli de deplasare;
- cheltuieli cu serviciile bancare;
- cheltuieli cu serviciile executate de terti;
- cheltuieli cu materiile prime;
- cheltuieli administrative;
- cheltuieli cu materiale consumabile;
- cheltuieli cu energie si apa;
- cheltuieli de leasing;
- cheltuieli cu comisioane si onorarii.
Bugetul de venituri si cheltuieli este un instrument care va indica in orice moment starea in care se afla orice societate. De asemenea, bugetul presupune si un efort permanent (cautarea informatiilor, verificarea lor si analiza rezultatelor) care, daca este neglijat va conduce la anomalii ce pot furniza date eronate.