Notiunea de contabilitate primara se refera la intocmirea urmatoarelor documente contabile care stau la baza celor mai importante tranzactii economice:
- contabilitatea registrului de casa;
- contabilitatea notelor de intrare-receptie (nir-uri);
- intocmirea deconturilor de cheltuieli;
- intocmirea facturilor care trebuie emise de catre client (facturare);
- intocmirea de dispozitii de plata/incasare catre casierie;
- completarea de chitante, cecuri, ordine de plata, foi de varsamant;
- intocmirea de state de plata, pontaje;
Rolul documentelor contabile este de inregistrare cronologica si sistematica a operatiunilor efectuate. Documentele justificative sunt reflectate in contabilitate (imagine sintetica a operatiunilor), iar toate inregistrarile din contabilitate trebuie sa aiba la baza un document justificativ.
Organizarea contabilitatii patrimoniale constituie o obligatie stabilita prin lege pentru toate persoanele juridice, precum si pentru persoanele fizice care au fost autorizate sa desfasoare activitati pe cont propriu si au calitatea de comerciant.
Baza legala privind organizarea si conducerea evidentei contabile este formata in principal din: – Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 48 din 14.01.2005, cu modificarile si completarile ulterioare;