Bine de stiut despre casa de marcat

Casa de marcat reprezinta un element de baza in ceea ce priveste comertul cu amanuntul. Casele de marcat sunt dispozitive electronice cu ajutorul carora o societate poate sa inregistreze toate tranzactiile de vanzare.

Cine este obligat sa detina o casa de marcat?

Daca vinzi bunuri sau prestezi servicii direct catre populatie, persoane fizice, atunci esti obligat sa utilizezi casa de marcat.

Documentul justificativ emis de casele de marcat este bonul fiscal. Inainte de a incepe activitatea, trebuie setate cateva elemente obligatorii ce trebuie sa apara pe bonul fiscale, si anume:

  • denumirea societatii emitente;
  • codul de inregistrare fiscala a societatii emitente;
  • adresa punctului de lucru unde este instalata casa de marcat;
  • data si ora emiterii;
  • numarul de ordine;
  • seria fiscala;
  • denumirea bunurilor / serviciilor prestate;
  • cantitatea bunurilor / serviciilor prestate;
  • pretul bunurilor / serviciilor prestate (valoarea individuala; valoarea totala si TVA-ul, daca este cazul);
  • cota de TVA aplicabila.

La finalizarea zilei de lucru, trebuie emis un Raport Z ce contine datele ce se vor inregistra in memoria fiscala ca date de sinteza pe termen lung. Cu datele din raportul Z se va completa declaratia A4200 ce se va depune la ANAF. Formularul A4200 va fi eliminat ulterior datorita conectarii caselor de marcat electornice la serverele ANAF.

Raportul Z se arhiveaza pe o perioada de 5 ani deoarece reprezinta documente pe baza carora se inregistreaza veniturile din activitatea de comert cu amanuntul si prestari de servicii catre populatie.

Pentru a reduce numarul controalelor fizice inopinate, incepand cu 1 iulie casele electornice de marcat vor fi conectate la serverele ANAF, astfel:

  • in termen de 3 luni, marii contribuabili vor conecta casele de marcat cu jurnal electronic la serverele ANAF
  • contribuabilii mijlocii si mici se vor conecta pana la data de 31 ianuarie 2021
  • operatorii economici care achizitioneaza aparate de marcat electronice fiscale ulterior datei de 1 februarie 2021, la data instalarii aparatului de marcat electronic fiscal se vor conecta in termen de 2 zile lucratoare de la data instalarii aparatului.

In momentul in care ai achizitionat si incepi sa utilizezi casa de marcat, esti obligat sa afisezi in unitatea in care se efectueaza vanzarea de bunuri / prestarea de servicii un anunt prin care sa atragi atentia clientilor cu privire la obligatia respectarii urmatoarelor dispozitii:

– ca este interzis sa inmanezi clientilor alte documente, decat bonurile fiscale, care sa ateste plata contravalorii bunurilor achizitionate sau serviciilor prestate, cu exceptia cazului in care acestea sunt defecte;

– daca se refuza emiterea si inmanarea bonul fiscal clientului, atunci acesta are dreptul sa beneficieze de bunul achizitionat sau serviciul prestat fara sa plateasca contravaloarea acestuia.

 

Comments are closed.