10 Intrebari frecvente ale unui antreprenor cu privire la angajare

Majoritatea antreprenorilor isi pun urmatoarele intrebari cu privire la angajare la care noi am gasit si raspunsul:

  • Este posibil ca o persoana sa detina mai multe contracte de munca la aceeasi societate?

Raspuns: Da, acest lucru este posibil in baza art. 35 alin (1) din Codul muncii care prevede ca : “Orice salariat are dreptul de a munci la angajatori diferiti sau la acelasi angajator, in baza unor contracte individuale de munca,beneficiind de salariul corespunzator pentru fiecare dintre acestea.”. Astfel, angajatul va avea un cumul de functii.

  • Cate zile de concediu de odihna trebuie sa acord anual angajatilor?

Raspuns: Durata minima a concediului de odihna anual este de 20 de zile lucratoare.  Durata efectiva a concediului de odihna anual se stabileste in contractul individual de munca, dar nu poate fi mai mica decat 20 de zile.

  • Pot sa ii compensez unui angajat concediul de odihna in bani?

Raspuns: Compensarea in bani a concediului de odihna neefectuat este permisa numai in cazul incetarii contractului individual de munca.

  • Daca un angajat pleaca in concediu de odihna ce salariu i se cuvine pe perioada cat e in concediu?

Raspuns: Pe perioada cat se afla in concediu de odihna angajatul nu primeste salariu, ci o idemnizatie de concediu care reprezintă media zilnica a drepturilor salariale din ultimele 3 luni anterioare celei in care este efectuat concediul, multiplicata cu numarul de zile de concediu.

  • Cine stabileste persoanele aflate in intretinerea contribuabilului?

Raspuns: Obligatia stabilirii persoanelor aflate in intretinerea contribuabilului in functie de care se atribuie deducerea personala este in sarcina platitorului de venit din salarii, la functia de baza.

  • Care dintre parintii unui copil beneficiaza de deducere? Pot beneficia amandoi de deducere pentru acelasi copil?

Raspuns: Incepand cu 1 ianuarie 2016 pentru copilul minor aflat in intretinerea parintilor sau a tutorelui deducerea personala se acorda fiecaruia dintre parinti, respectiv tutorelui.

  • Cine este responsabil de intocmirea regulamentului intern?

Raspuns: Regulamentul se intocmeste de catre angajator, cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz.

  • Care este amenda in cazul angajarii unui salariat cu salariul sub nivelul salariului minim pe economie?

Raspuns: Amenda : minim :  1.000 lei – maxim: 2.000 lei.

  • Cine suporta indemnizatia de concediu pentru un angajat bolnav?

Raspuns: Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca este suportata de urmatoarele entitati: de catre angajator, din prima zi pana in a 5-a zi de incapacitate temporara de munca; din bugetul Fondului National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate, incepand cu: ziua urmatoare celor suportate de angajator si pana la data incetarii incapacitatii temporare de munca a asiguratului sau a pensionarii acestuia.

  • Cat concediu medical isi poate lua un angajat?

Raspuns: Durata de acordare a concediului si a indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca este de cel mult 183 de zile in interval de un an, luand in considerare prima zi de imbolnavire. Durata de acordare a concediului si a indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca este mai mare in cazul unor boli mai speciale.

Comments are closed.